Thursday, September 30, 2004

Biar saya jelaskan apa itu politik wang

Perhimpunan Agong Umno baru sahaja selesai, menyaksikan pertembungan sengit berlaku dalam pemilihan Naib-Naib Presiden dan Ahli Majlis Tertinggi. Keputusannya? Sesetengah "tukang tulis" mengatakan beberapa keputusan merupakan kejutan, keadaan menunjukkan bahawa pertandingan di dalam Umno adalah pertandingan yang "sakit," sekurang-kurangnya pertandingan di Akademi Fantasia itu lebih sihat, kerana seperti kata Vince, dalam Akademi Fantasia tiada pengalah, semuanya pemenang.

"Kesakitan" orang yang kalah telah disuarakan oleh Datuk Paduka Kadir Sheikh Fadzir, juga oleh Tan Sri Muhammad Muhd Taib. Kadir berhak kecewa, beliau popular dan mendapat pencalonan yang tinggi. Bila diajukan soalan kepada beliau tentang politik wang dalam pemilihan Umno, secara selamba beliau mengakui "as everybody knows." Permainan wang dalam pemilihan Umno sudah menjadi rahsia terbuka, Kadir juga mengakui bahawa selama 34 tahun beliau aktif dalam Umno, pemilihan kali inilah paling teruk dicemari politik wang. Tan Sri Muhammad pula mendakwa bahawa beliau sepatutnya menang, kalau tiada politik wang! Maksudnya, antara yang memenangi kerusi Naib Presiden Umno itu ada yang mengamalkan politik wang sehingga menyebabkan Tan Sri Muhammad tewas.

Soalnya apakah itu politik wang? Apakah Lembaga Disiplin Umno perlu memberi definasi tentang apakah itu politik wang seperti permintaan Datuk Hishamuddin Tun Hussein? Bagi saya ia satu perkara yang sudah terang lagi bersuluh. Politik wang muncul dalam dua keadaan, menggunakan wang untuk membeli kuasa politik, dan menggunakan kuasa politik untuk mendapat keuntungan kewangan.

Cuba kita lihat keterangan tentang satu istilah yang diberikan oleh Kamus Webster 1913, keterangan nombor duanya berbunyi begini, 'The act or practice of giving or taking bribes; the act of influencing the official or political action of another by corrupt inducements." Dalam bahasa Melayunya, "Tindakan atau amalan memberi atau menerima rasuah; perbuatan mempengaruhi tindakan rasmi atau politik orang lain dengan pujukan yang korup." Istilah yang diberi definasi ini adalah "bribery" atau rasuah! Ia adalah keadaan pertama berkenaan dengan politik wang yang saya sebut sebagai menggunakan wang untuk membeli kuasa politik.

Nampaknya Hishamuddin, tidak perlulah kita susah-susah mencari takrifan tentang apakah itu politik wang, kerana sudah jelas politik wang adalah nama samaran, nama palsu! Nama betulnya, seperti semua orang tahu ('as everybody knows' - seperti kata Kadir Sheikh Fadzir), adalah R.A.S.U.A.H. Yang kelakarnya, ketika mereka berhempas-pulas mahu memasyhurkan kepada dunia tentang komitmen mereka menentang dan menghapuskan politik wang, mereka juga yang mengaku politik wang sedang hebat berlaku di dalam Umno. Mereka sudah cuba pakai baju yang elok, tetapi mereka juga yang selak kain sendiri.

Lebih kelakar lagi, sesetengah pemimpin Umno menganggap membeli undi perwakilan itu salah, tetapi membeli undi rakyat dalam Pilihan raya Umum itu betul dan halal. Saya teringat tentang cerita seorang Tionghua bercakap kepada seorang Melayu tentang perniagaan (maaf kepada sahabat- sahabat Tionghua saya, cerita ini hanya untuk renungan dan pengajaran). Si Cina ini berkata kepada Si Melayu, Orang Melayu kalau berniaga boleh untung tapi lambat sikitlah dari orang Cina, sebab orang Cina Tuhan dia dalam kawasan rumah sahaja, orang Melayu Tuhan dia ada di mana-mana.

Maksudnya di sini baik-buruk hanya difikirkan ketika di rumah sahaja, bila di luar, perkara paling penting adalah keuntungan, yang lain abaikan dulu! Begitulah Umno, yang mengajar anak-anak menipu dengan rakan-rakan di luar, tetapi memaksa bercakap benar dengan mereka bila di dalam rumah.

Umno... Umno... kalau dah kubang rasuah, kubang rasuah juga, bau busuknya sudah menebari udara Malaysia, tidak dicungkil tembus sendiri. Doa saya, janganlah saya terperosok ke dalam kubang ini, usahkan di dalam, berdiri di tepi pun sudah cukup memualkan, lalu berhampirannya saya pasti akan menutup hidung!

No comments: