Monday, September 13, 2004

Anwar atau Umno yang semakin tidak relevan?

Kebelakangan ini berita paling hangat di kalangan orang politik ialah spekulasi kemungkinan kembalinya Anwar ke pangkuan Umno, juga spekulasi wujudnya usaha-usaha dari kalangan Umno sendiri yang cuba membawa semula Anwar ke dalam Umno. Baik kita melihat ke asas spekulasi ini, dari manakah spekulasi ini bermula? Satu jawapan paling jelas yang saya boleh berikan ialah ia bukan datang dari pendokong Parti Keadilan Rakyat! Ini sudah cukup untuk pembaca tulisan saya membuat rumusan sendiri...

Ketika Anwar mula mendapat "kebebasan"nya kembali selepas 2 September baru-baru ini, Datuk Seri Nazri Tan Sri Aziz memberi komen bahawa faktor Anwar dalam senario politik Malaysia sudah tinggal sejarah, belum tentu lagi Datuk siapa yang bakal menjadi sejarah! Sehari-dua ini sudah membuktikan kegagalan teori Datuk Seri Nazri. Siapakah yang sedang memekik-mekik tentang Anwar, supaya didengari oleh seluruh rakyat Malaysia. Mereka sedang menafikan bahawa wujudnya spekulasi Anwar kembali kepada Umno, dan menolak kemasukan tersebut, itupun jika wujud kemungkinan itu.

Dalam kenyataannya, Penolong Setiausaha Pemuda Umno, Datuk Ab Rauf Yusoh menolak spekulasi ini dengan alasan Anwar adalah orang yang pernah menjuarai dan merestui demonstrasi jalanan untuk menjatuhkan kerajaan yang sah dan dipilih melalui proses demokrasi tidak mempunyai kredential, kononnya untuk menyemarakkan proses demokrasi atas nama reformasi dan keadilan.

Bukan itu sahaja, "merbahaya"nya Anwar bagi Umno ini telah memaksa Pak Lah sendiri membuat penjelasan, bahawa tidak wujudnya tawar-menawar di antara beliau dan Anwar, serta penegasan bahawa tidak ada tempat untuk Anwar di dalam Umno dan kerajaan.

Soalnya kenapa perlu bising-bising, memekak di dada-dada akhbar?

Apakah rakyat yang memainkan spekulasi ini, atau apakah rakyat yang meminta Umno supaya mengambil semula Anwar? Sehingga memaksa media-media arus perdana digunakan untuk menjelaskannya?

Nampak sangat Umno sedang dihantui oleh bayang-bayang "ketidakrelevanan" Anwar ini. Sedangkan sebenarnya spekulasi ini adalah spekulasi antara mereka dengan mereka sahaja, antara Umno dengan Umno sahaja, kerana "ketidakrelevanan" Anwar ini, mereka sudah mula bertelagah sesama sendiri.

Sememangnya ada pemimpin Umno yang panas telinga, hidung dan mata bila mendengar nama Anwar. Jadi untuk menjawab spekulasi bikinan mereka sendiri ini, ada kumpulan yang harus dikambinghitamkan, hari ini sekali lagi Datuk Ab Rauf Yusof, Penolong Setiausaha Pemuda Umno membuat kenyataan, bahawa cubaan membawa semula Anwar ke Umno adalah ikhtiar bekas pimpinan Parti Keadilan yang kini berada di dalam Umno. Itulah nasib orang yang khianat pergi menyembah musuh, di kem musuh pun mereka dianggap pengkhianat!

Umno semakin bergegar... anak muda yang idealis tidak lagi memandang Umno untuk menjejak nilai-nilai perjuangan. Semalam saya menerima mesej daripada seorang bekas mahasiswa yang baru sahaja menghabiskan pengajiannya di UiTM dalam bidang kewartawanan. Katanya dia sangat mengkagumi tulisan dan pandangan saya, seperti seorang editor, komennya.

Bukan cerita itu yang ingin saya panjangkan di sini, tetapi soalnya kenapa dia tidak jadi pengkagum Khairy Jamaluddin, atau sekurang-kurangnya Datuk Ab Rauf Yusoh itu... dan saya pasti bahawa dia tidak tahu apakah nama editor akhbar Berita Harian dan Utusan Malaysia.

Yang membuat semakin parah lagi lagi, bila Datuk Seri Dr Lim Keng Yeik, Presiden Parti Gerakan seperti membayangkan bahawa menjelang 2020, dari segi politik kepartian, sistem satu parti pelbagai kaum akan menjadi semakin relevan dan diterima, dalam usaha mewujudkan bangsa Malaysia seperti yang dihasratkan dalam Wawasan 2020, beliau memberi komen tentang usaha penggabungan Parti Gerakan dan MCA, entiti selepas penggabungan itu juga seharusnya pelbagai kaum! Ia, sama ada secara sengaja atau tidak seperti memberitahu rakyat bahawa Umno, MCA dan MIC serta parti-parti politik lain yang berteraskan kaum akan semakin tidak relevan dan ditolak!

Keperluan ini sudah dilihat oleh Parti Keadilan sejak di awal penubuhannya lagi, penggabungan dengan PRM kerana menyedari bahawa tidak perlu wujud dua buah parti politik pelbagai kaum dominan Melayu di negara ini, penggabungan juga sudah tentu menguatkan, dalam usaha untuk merealisasikan kata-kata "alaf baru, politik baru." Malaysia adalah sebuah negara pelbagai kaum, dengan Melayu dan Bumiputera lainnya mendominasi sebanyak 58%, China 24%, India 8%, Lain-lain 10%.

Jadi bila bercakap soal keperluan politik dalam usaha pembentukan bangsa Malaysia menjelang 2020, pembaca sendiri sudah boleh menelah siapakah yang lebih relevan, antara Parti Keadilan (pelbagai kaum - dominan Melayu), Parti Gerakan dan DAP (pelbagai kaum - dominan China) ataupun PPP (pelbagai kaum - dominan India), sudah tentu parti seperti Umno tidak lagi termasuk dalam perkiraan ini.

No comments: