Sunday, September 26, 2004

Biarkan ayam-ayam itu, burung Hering tempatnya di langit biru

Sudah banyak rasanya saya menulis tentang Anwar, ingin juga mengulas isu-isu lain seperti saran Raja Petra. Tetapi senario mutakhir mencambahkan semula daya fikir saya untuk berkata sesuatu di lingkungan seorang manusia bernama Anwar Ibrahim.

Seperti kita maklum, Umno dan delegasinya sekarang sedang sibuk menyempurnakan Perhimpunan Agung mereka. Dalam pada mereka mengatakan Anwar sudah tidak relevan, isu Anwar isu lama dan pelbagai lagi, mengapa seperti singa lapar mereka menggegarkan pentas mereka dengan menghamun Anwar Ibrahim yang sudah tiada ikatan dengan mereka dan berada nun jauh di Jerman sana?Cebisan teks ucapan dasar Datuk Hishamuddin Tun Hussein antaranya berbunyi, "Pemuda tidak akan membenarkan pengkhianat ini diberi ruang walaupun seinci untuk memusnahkan parti dari dalam buat kali kedua. Mereka yang pernah menentang Umno, yang pernah membakar bendera Umno dan yang pernah berarak mempersenda pemimpin Umno, jangan mimpi untuk kembali berada dalam Umno, apatah lagi untuk berada dalam tampuk kepimpinan Umno."

Sebelum mengeluarkan kenyataan sebegini Hishamuddin sepatutnya menjengok dahulu sejarah lampau. Tidakkah arwah datuknya, Datuk Onn Jaafar keluar dari Umno dan menubuhkan Parti Negara, tidakkah Almarhum Tunku juga habis hayatnya di luar Umno? Siapakah mereka di mata Hishamuddin, pengkhianat atau negarawan? Mereka sudah tiada (al-Fatihah) untuk terasa atau kecil hati dengan kenyataan ini.

Tentulah yang paling saya ingin dengar komennya tentang ucapan Hishamuddin ini adalah Datuk Paduka Dr. Rais Yatim. Sebabnya Rais Yatim telah berbuat lebih dari membakar bendera Umno, beliau telah pun membakar jambatan ke Umno suatu ketika dahulu! Hishamuddin jelas dangkal politik, kesempatan yang beliau fikir boleh diguna untuk meningkatkan pengaruh rupa-rupanya menjadi ketidaksengajaan mencari geruh dan musuh. Bahkan pimpinan pemuda Umno bawahan, di peringkat cawangan yang ada bersembang dengan saya, jelas sangat marah dengan kenyataan Hishamuddin ini.

Tidaklah saya pelik sangat bila Mukhriz Mahathir menyokong kenyataan ini, tetapi bila Khairy Jamaluddin, menantu Pak Lah (yang ada datang melawat Anwar) beria-ria sangat pula menokok-tambah menghentam Anwar, Anwar ini baginya ibarat melukut di tepi gantang, bahkan begitu bersemangat menawarkan diri untuk mengetuai jentera pemuda jika berlakunya Pilihanraya Kecil Permatang Pauh mula memahamkan saya orang macam manakah Khairy ini.

Buat Anwar Ibrahim dan Wan Azizah sekeluarga, berhati-hatilah dengan orang seperti ini. Ya! Mungkin bagi sesetengah orang Khairy dan Pak Lah sendiri ada budinya kepada keluarga Anwar. Kita orang Melayu memang diajar mengenang budi, tetapi ada satu pantun memberitahu;

Banyak ubi bernama ubi
Ubi mana dimakan orang
Banyak budi bernama budi
Budi mana dikenang orang

Besar sangatkah budi Khairy atau Pak Lah ini jika mahu dibandingkan dengan budi rakyat yang selama enam tahun ini bersama dengan Anwar, yang dibelasah, yang berdarah, yang melawan air kuning sehingga lelah, Nora yang ditelanjangi maruah, yang disumbat ke lokap dan penjara bersama penagih dadah, yang hidup menjadi susah dan payah, yang terpaksa berpindah-randah dan pelbagai lagilah...

Selepas Anwar bebas, tidak pernah saya dengar, sama ada secara tersurat atau tersirat, yang Anwar ada keinginan untuk kembali kepada Umno. Jadi kenapa perlu Umno membuat ketetapan yang Anwar tidak akan diterima? Kelakarkan? Siapa yang melukut di tepi gantang? Siapa pula yang tidak diturut tetapi datang bertandang? Anwar tidak pernah mengkhianati Umno, Umnolah yang mengkhianati Anwar. Anwar tidak layak untuk Umno? Salah, terma yang betul adalah Umno tidak layak untuk Anwar.

Ini langsung mengingatkan saya kisah si burung hering. Satu hari berlakulah ribut taufan yang kuat, angin menderu-deru laju. Si burung hering cuba menyelamatkan diri dan anaknya, terbang dari satu awan ke satu awan. Entah apa nasibnya, apa silapnya, anak si burung hering terlepas, jatuh dan terus jatuh, jatuh ke bumi, jatuh ke dalam sekumpulan anak ayam. Kerana anak si burung hering masih kecil, ia tidak mengerti apa-apa, hiduplah ia di kalangan anak-anak ayam itu, semakin hari semakin "ayam"lah ia, pada ingatannya ia adalah seekor anak ayam. Semakin hari semakin membesar, kadang-kadang mendongak juga ia ke atas, mahu menyentuh langit, tetapi bila menyedari bahawa ia adalah ayam, maka tunduklah ia kembali mencari makan di bumi. Satu hari, lalulah seorang pendeta, yang melihat seekor burung hering yang lupa diri, berkatalah si pendeta kepada si anak burung hering ini bahawa tempatnya bukan di sini tetapi di atas sana, di langit biru, ia bukan ayam, ia adalah burung hering. Anak burung hering ini tidak percaya, tetap berkeras yang ia adalah ayam dan tidak boleh terbang. Si pendeta kemudiannya membawa anak burung hering ini ke puncak gunung, dari puncak itu, pendeta pun melepaskan anak burung hering ini ke bawah, jatuhlah ia... terus jatuh ke bawah dan jatuh... tiba-tiba kepaknya terbuka dan mengibaslah ia, dan terbanglah ia, sedarlah ia yang ia adalah burung hering, tempatnya di langit yang cerah membiru...

Itulah Anwar Ibrahim, tempatnya bukan di dalam Umno sana, tetapi di luar sini bersama rakyat.

No comments: