Monday, September 20, 2004

Memilih dan ilmu memilih

Harus kita belajar sesuatu tentang demokrasi di Indonesia yang kalau mahu diukur umurnya tentulah baru setahun jagung, setelah lama dihentak oleh kediktatoran rejim Suharto. Saya sebenarnya tertarik dengan catatan yang dibuat oleh Zulkefli Hamzah, koresponden Utusan di Jakarta dua hari lepas, yang meninjau suasana Pilihanraya Presiden Indonesia yang pertama di antara Megawati dan Susilo.

Apa yang membuat saya "terus" membaca catatan beliau ini adalah cerita seorang rakyat Indonesia yang bernama Agus, si penjual buah. Agus memberi satu analogi tentang memilih pemimpin ini, ia ibarat membantu menolak kereta yang rosak, setelah kereta itu dapat berjalan, pemandu akan terus pergi tanpa mengucapkan terima kasih dan mengenang budi. Itulah analogi antara rakyat yang memilih dan pemimpin yang mahu dipilih. Soalnya, mengapa Indonesia dalam semuda ini mengharungi demokrasi yang sebenarnya punya rakyat yang begitu faham tentang hak dan tanggungjawab mereka, punya pengetahuan yang jelas tentang demokrasi dan permainan di dalamnya? Apakah "penjual buah" di negara kita juga secerdik Agus?

Bila kita mahu menawarkan satu barangan, katakan mesin pengisar bawang, lada dan seumpamanya, kepada satu pasaran baru yang tidak pernah kenalpun barangan ini, maka gerakan pertama sudah tentulah memahamkan pasaran tentang barangan tersebut, apakah barangan tersebut, apakah kegunaannya, bagaimanakah mendapatkannya dan bagaimanakah menjaganya. Begitulah juga demokrasi sebagai satu sistem yang ditawarkan kepada rakyat, terlebih dahulu rakyat harus diilmukan secukupnya tentang apakah itu demokrasi. Melihat kepada kemampuan si penjual buah, Agus berbicara tentang hak dan pandangannya tentang senario pemilihan Presiden (satu rutin demokrasi dalam negara demokrasi yang bersistem republik), maka saya boleh percaya bahawa reformasi di Indonesia telah melalui landasan yang betul, dan sudah mula membibitkan bunga-bunga kejayaan.

Saya tahu akan ada orang yang memperlekehkan Indonesia, semata-mata kerana masalah dalamannya, masalah "keganasan?" mungkin, seperti insiden pengeboman di Kedutaan Australia baru-baru ini, juga di Hotel J.W. Marriott dan di Bali sebelum ini. Indonesia adalah negara yang punya penganut Islam teramai, 88% dari 238,452,952 keseluruhan penduduk (pembaca boleh kira sendiri). Tentulah masalah umat Islam sejagat akan sangat memberi kesan kepada rakyat mereka. Manifestasi bantahan dan sentimen terhadap tribulasi umat Islam di negara lain kadang-kadang sangat membakar jiwa rakyat mereka dan dalam keramaian ini (melebihi 238 juta) tentulah sukar juga dikawal, dan kesudahannya apa yang kita ikut sebut sebagai "keganasan?" itu berlaku.

Tetapi saya lebih praktikal untuk melihat isu-isu "keganasan?" ini secara terasing dengan proses pendemokrasian di Indonesia. Reformasi di Indonesia telah berjaya meletakkan asas yang kuat untuk terdirinya sebuah negara demokrasi yang "bijak" dan mendapat dokongan rakyat.

Saya merasa malu pula bila berpaling dan melihat negara saya sendiri, Malaysia, yang dikata aman-damai dan kaya-raya ini, tegaknya demokrasi di sini bermula sama dengan tertegaknya kemerdekaan negara kita pada 31 Ogos 1957. Apakah rakyat sedari mula difahamkan tentang apakah itu demokrasi, apakah hak dan tanggungjawab mereka dalam sitem demokrasi, apakah kemungkinan-kemungkinan permainan politik yang boleh timbul dalam sistem demokrasi? Sistem pendidikan kita pun tidak pernah mahu mencurahkan ilmu sejujur-jujurnya tentang demokrasi.

Saya mencari-cari "Agus" di kalangan kita, yang melihat pemilihan atau pilihanraya itu dengan rasa penuh berhak dan bertanggungjawab. Malangnya yang lebih ramai saya jumpa adalah yang "mundur," "ketinggalan" dan "buta huruf" tentang demokrasi... seperti mereka disengajakan begitu, supaya pemilihan atau pilihanraya boleh dijadikan permainan atas nama demokrasi, yang "mundur," "ketinggalan" dan "buta huruf" ini pula menerima pemilihan atau pilihanraya tidak lebih sebagai satu pesta, pesta cari duit! Yang biasa sudah cukup gembira dengan wang seratus-dua ringgit dan sehelai-dua kain pelikat atau batik, sementara golongan peniaga pula sibuk dengan mengira untung projek segera. Cuba fikir, bagaimanakah seorang dara doleh memilih terunanya dengan betul dan yang terbaik jika dia telah dicalit dengan minyak pengasih, minyak senyonyong, minyak dagu, minyak cenuai dan pelbagai lagi...

Sekarang kita disibukkan dengan berita-berita Perhimpunan Agung Umno. Konon khabarnya, 50,000 orang akan berkampung di Kuala Lumpur. Sebahagiannya adalah perwakilan, sebahagian lagi adalah para pemerhati. Mari kita sama-sama lihat, antara yang datang ini, dari seluruh pelusuk negara, tentulah sebahagian besar daripada mereka punya pekerjaan yang lebih baik dari menjual buah, apakah mereka secerdik Agus untuk melihat permainan politik pemimpin mereka. Saya juga sebagai aktivis politik, ingin juga mencari Agus dalam Kongres Nasional Parti Keadilan Rakyat yang pertama pada pertengahan Disember nanti.

No comments: