Tuesday, October 05, 2004

Jeff Ooi jadi penutup tempayan UMNO yang pecah

Kadir Sheikh Fadzir, Muhammad Muhd Taib dan Adnan Yaakob mungkin antara pemuka-pemuka UMNO yang mula mencipta musuh baru di dalam lingkungan mereka sendiri, UMNO, selepas tamatnya perhimpunan agong mereka baru-baru ini. Mereka ini bukan macai dan balaci politik dalam UMNO, seorang Menteri Penerangan, seorang bekas Naib Presiden dan bekas Menteri Besar Selangor serta seorang lagi Menteri Besar Pahang. Jelas, untuk bercakap bagi pihak UMNO, mereka punya wibawa yang cukup kuat! Apa yang UMNO rasa, di mana UMNO mahu meletakkan muka bila secara terang-terangan mereka mengakui bahawa UMNO sedang dihinggapi penyakit politik wang yang sangat kronik, rasuah sedang berleluasa dan tidak terkawal. Kredibiliti Pak Lah sudah tentu tercalar, yang naik ke kerusi Perdana Menteri dengan iltizam (kononnya) untuk memerangi rasuah habis-habisan. Sepertinya seorang ketua kampung berpesan kepada orang kampung jangan membiarkan lembu-lembu peliharaan berak di merata-rata tempat, tetapi lembu peliharaan beliau sendiri berak di depan rumahnya.

UMNO mula menjadi kelam-kabut, mula tergagau-gagau mencari daun kering yang boleh diguna untuk menutup malu. Orang-orang seperti Kadir Sheikh Fadzir, Muhammad Muhd Taib dan Adnan Yaakob telah membawa angin ribut yang begitu kuat, sehingga tersingkaplah segala kain baju ke atas, UMNO yang telanjang bogel dan kotor mula terpampang di mata rakyat.

UMNO tahu perkara ini tidak boleh dibiarkan berpanjangan. Satu tindakan "damage control" mesti dilakukan, tetapi bagaimana? Sedangkan semuanya telah terpampang di dada-dada akhbar arus perdana, apalagi akhbar-akhbar yang menentang arus. Maka jalan terbaik, seperti biasa ialah menyepikan isu ini, caranya? Mudah sahaja, cipta satu isu baru yang menyentuh sentimen orang Melayu, war-warkan di dada akhbar, terbeliaklah pembaca-pembaca Utusan dan Berita Harian, redalah ghairah dan ingatan marah mereka pada perilaku rasuah pemimpin UMNO yang semakin parah. Sang Sapurba UMNO (Mahathir Mohammed) kan ada mengajar, Melayu ini mudah lupa...

Isu bagaimana pula yang ingin disuapkan kepada rakyat menjadi satu lagi masalah kepada UMNO. Dari mana sumber isu yang terbaik? Sumber yang kebanyakan pembaca Utusan dan Berita Harian tidak pernah kenal dan ambil tahu! Jawapannya tentulah internet, apalagi bila namanya "Screenshots" dan "Jeff Ooi." Tanyalah abang-abang, kakak-kakak, pakcik-pakcik dan makcik-makcik yang lepak di warung atau di kedai mamak, yang di rumah menjaga anak atau mendengar radio era, yang bermain dam di tepi pasar atau di tepi sungai di kampung-kampung, SAMBIL membaca Utusan atau Berita Harian, tahukah mereka apa itu "Screenshots" dan siapakah itu "Jeff Ooi"? Jauh panggang dari api bukan! Strateginya, amat mudah untuk memanipulasi sesuatu isu yang sumbernya rakyat tidak tahu, sekurang-sekurangnya sebelum ini.

Jadilah "Screenshots" mangsa, dan Jeff Ooi sebagai kambing hitamnya. Isunya? Tentulah yang paling menyentuh sentimen orang Melayu, iaitu agama Islam, tambah lagi ia antara Islam dan orang bukan Islam. Apakah kesan yang diharap? Orang Melayu akan marah, dan mula melupakan UMNO yang sedang punah-ranah dengan politik wang dan rasuah, lebih dari itu kembali mempertahankan UMNO, (kononnya) sebagai wadah memperjuangkan kesucian Islam.

Dilaporkan bahawa web blog Jeff Ooi telah menyiarkan satu komen pengunjung yang menggunakan nama samaran "Anwar," yang didakwa telah menghina agama Islam, melalui forum di bawah tajuk "Islam Hadhari and Money Politics." Pengunjung itu antara lain menulis
"Tidak boleh membandingkan Islam Hadhari dan politik wang seperti minyak dan air kerana air dan minyak kedua-duanya suci. Islam Hadhari dan politik wang ibarat najis dan air kencing - itulah caranya membuat perbandingan."

Saya boleh mengakui bahawa wujud nada keterlaluan dalam analogi tersebut, apalagi bila ia menyentuh soal Islam, tetapi secara sinisnya, ia semacam sindiran bagaimana sebuah organisasi yang baru ditelanjangi keburukan amalan politik wang dan rasuahnya, oleh kalangan pemimpinnya sendiri, mahu menawarkan satu pakej berlabelkan Islam (walau apapun konsepnya) kepada rakyat? Ia seperti kita memakai kopiah, mengadap kiblat untuk solat tetapi dalam keadaan telanjang bulat! Jadi, walaupun agak keterlaluan, saya melihat pengunjung itu ada alasan untuk "menajiskan" Islam Hadhari, pakej politik ciptaan UMNO! Zaman ini, walaupun ada tanda halal Jakim di luar bungkusan, belum tentu produk itu halal... :-)

Apa yang diberitakan oleh akhbar-akhbar arus perdana? Berita Harian 2 Oktober 2004 memberi tajuk "Laman Web Siar Pandangan Hina Islam Hadhari." Noh Omar pula dalam kenyataannya memberitahu bahawa isu agama ini lebih bahaya daripada isu perkauman, boleh membawa kepada berbunuh-bunuhan, ketara, beliau sedang menjentik sentimen "amarah" orang Islam di Malaysia. Untuk menunjukkan bahawa besarnya isu ini, maka Utusan hari ini (5 Oktober 2004) menyiarkan pula reaksi Pak Lah. Yang ingin dihebohkan oleh pemimpin UMNO adalah "ada orang Malaysia telah menghina agama Islam, menyamakannya dengan najis dan air kencing." Berbahayakan ayat itu? Maka marahlah orang Melayu, lupalah mereka yang pemimpin UMNO yang sedang berlagak mempertahankan agama Islam itu sebenarnya datang dari kandang politik wang dan rasuah.

Sekarang pemimpin UMNO sudah mampu menarik nafas lega. "Screenshots" dan "Jeff Ooi" meledak di dada-dada akhbar arus perdana, menjadi penutup yang ampuh kepada tempayan rasuah UMNO yang sepatutnya sudah pecah terbelah.

Belum sedar lagi? Inilah dasar pecah dan perintah.

No comments: