Wednesday, September 08, 2004

Wujudkah kemungkinan Anwar kembali kepada Umno?

Andaian tentang ini sudah mula diperkatakan sebaik sahaja Anwar dibebaskan oleh Mahkamah Persekutuan Putrajaya pada 2 September 2004 yang lalu, bukan sahaja di ruang-ruang sembang dan portal berita internet, tetapi juga oleh media-media massa arus perdana.

Justifikasi untuk andaian ini amat senang, zaman Mahathir sudah berakhir, ini zaman Pak Lah dan Pak Lah sudah membuktikan toleransinya, mahu apa lagi? Buangkanlah segala yang keruh, ambil yang jernih, sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula manusia... itu kata mereka. Pusinglah kembali sejarah ke tarikh 2 September 1998, ketika Anwar dituduh meliwat dengan Azizan, Sukma dan Dr. Munawar Anes, ketika Anwar dituduh menyalahguna kuasa "menggertak" Ummi Hafilda, ketika Anwar dituduh bermukah dengan isteri setiausaha sulitnya sendiri, bukan itu sahaja, Anwar juga dituduh main perempuan, dituduh mengorat bini orang (kes-kes ini tidak dibawa ke mahkamah) dengan deretan pengakuan dan VCD palsu yang sungguh jijik dan meloyakan. Ketika itu, siapakah kalangan menteri Umno dan Barisan Nasional yang datang melindungi dan mempertahankan maruah Anwar? Pak Lah? Tidak, malahan tiada seorang pun, yang ada hanyalah sebahagian rakyat yang bangkit, rakyat yang selama ini tidak pernah terjentik pun nafsunya untuk sama bergelumang dengan kemewahan politik kotor Umno dan Barisan Nasional.

Barangkali orang lupa bahawa sikap Pak Lah yang berdiam diri ketika Anwar dianiaya di bawah pemerintahan Mahathir dululah yang memungkinkan Pak Lah berada dikedudukannya sekarang, sebagai Perdana Menteri Malaysia. Saya tidak lupa! Hukum apakah yang kita pakai bila kita terus boleh melabelkan seseorang di kedudukan nombor satu ini sebagai baik dan toleran, hanya bila dia cuba berlaku baik dan toleran, sedangkan dalam usaha dia memanjat ke kedudukan ini, dia pernah bertindak hanya sebagai pemerhati dan merelakan kemungkaran serta kezaliman berlaku di depan mata; memerhati sahaja bila Anwar dilebamkan matanya, merelakan bila Anwar dituduh dengan macam-macam tuduhan kotor dan memualkan; pada ketika dia sudahpun bergelar menteri dan pemimpin kanan Umno. Dalam politik mazhab Umno dan Barisan Nasional, takrif "kesabaran untuk naik" itu termasuklah membiarkan dulu segala apa yang dilakukan oleh pemimpin teratas, tidak kiralah ia betul atau salah, tidak kiralah ia sampai menzalimi orang lain, tidak kiralah ia memalu dan mengguris maruah orang lain, janji sabar! Bukankah sabar itu sebahagian dari iman?... hahaha!!! Apakah ini bukan satu dosa? Atau orang Melayu sememangnya mudah lupa?

Anwar mungkin bukan seorang pendendam, lebih dari itu beliau sangat pemaaf orangnya. Tetapi kadang-kadang baik juga untuk kita mengingat pesan orang-orang tua, jangan kita dipatuk kali kedua oleh ular yang sama dalam lubang yang sama. Kita telah melihat nasib yang menimpa Ku Li dan Ibrahim Ali. Untuk apa Anwar perlu merujuk kembali kepada sebuah organisasi yang pernah secara keseluruhannya, secara konsensus, menendang dan menyepaknya keluar secara paling tidak terhormat dan memalukan, tanpa dibela oleh mana-mana sahabat seangkatannya, wa'ima Pak Lah sekalipun! Jangan kita jadi anjing kurap yang kebulur...

Andaian-andaian tentang kemasukan semula Anwar ke dalam Umno yang diutarakan oleh penulis-penulis tertentu (yang sudah tentu punya kepentingan), berhujah di atas premis bahawa dalam politik kawan hari ini boleh menjadi musuh esok hari, musuh hari ini boleh menjadi kawan esok hari, politik adalah seni serba mungkin. Untuk mencapai hajat, kawan boleh dimusuhi, musuh boleh dikawani! Ini doktrin siapa? Ini doktrin Mahathir, penganut setia fahaman Machivellian! Satu doktrin yang telah menjalar dan menular, melekat kuat di tubuh badan Umno dan Barisan Nasional. Lebih malang lagi, ia juga menjadi pertimbangan dalam analisa politik oleh sesetengah penulis yang mengaku kononnya profesional. Mahathir memang sukakan penafsiran semula, beliau telah berjaya meninggalkan satu legasi hebat, penafsiran semula tentang apakah itu setiakawan dalam politik.

Setelah menulis sepanjang ini, jika jawapannya masih "ya" untuk andaian dan kemungkinan yang dinyatakan, maka kesimpulan saya menjadi cukup mudah, politik ini memang sampah!

No comments: