Sunday, September 05, 2004

Anwar Ibrahim bebas: apa selepas ini?

Putrajaya 2 September 2004, satu hari gembira yang hiba. Sudah lebih dua puluh tahun saya tidak menangis (biasalah... yang bertahan sebagai pejuang sememangnya berhati keras dan terjal), tetapi entah mengapa, selepas sahaja Anwar diumumkan bebas, sebak di hati seakan-akan tidak dapat ditahan, apalagi bila Saudara Saifuddin Nasution datang memeluk saya... dan menangis, keterjalan saya habis di situ, setelah sekian lama, saya mendengar esakan saya sendiri, air matapun jatuhlah, gugur dan berderai.

Gembiranya kerana setelah mengharung seribu lautan duka, harapan untuk mengecap secangkir rasa manis perjuangan ini akhirnya tercapai jua. Hibanya kerana tiba-tiba sahaja segala keperihan selama enam tahun berjuang ini muncul silih berganti di benak fikir menekan perasaan. Bermula pada tahun 1999, ketika itu umur saya 27 tahun sehinggalah sekarang, umur saya sudah menjangkau 32 tahun. Saya cuba abaikan segala kehendak kepada keselesaan hidup yang saya boleh cari dengan tahap pendidikan yang saya ada; dengan syarat saya mundur dari posisi depan perjuangan ini. Saya sisihkan satu-satunya tuntutan fitrah dan naluri manusia muda seperti saya, berkahwin!!! Kerana saya tahu saya susah dan saya tidak mahu menyusahkan orang lain.

Seterusnya apa selepas ini? Apakah Anwar akan lenyap ditelan masa? Atau seperti komen Datuk Seri Nazri Tan Sri Aziz bahawa faktor Anwar (dalam senario politik Malaysia) sudah tinggal sejarah? Tetapi realiti yang berlaku selepas 2 September itu jelas menunjukkan sebaliknya. Balik sahaja ke Kuantan, keesokan harinya (3 September 2004), ketika singgah di sebuah kedai runcit di bandar, tuan kedai memberitahu akibat berita pembebasan Anwar, surat khabar sudah menjadi goreng pisang panas dan "sold out"! Itu di Kuantan, di peringkat nasional, tiba-tiba sahaja indeks papan utama Bursa Malaysia melonjak melebihi 13 mata, kenaikan juga berlaku dalam indeks emas dan indeks papan kedua. Walaupun masih ada pandangan-pandangan prejudis yang cuba merasionalkan kenaikan-kenaikan ini dengan sebab lain, hakikatnya tetap tidak boleh dinafikan dan terpampang di depan mata.

Apakah sebenarnya isyarat yang sedang dihantar kepada kita? Petunjuk-petunjuk ini membuktikan bahawa, sama ada rakyat dari kelas biasa sehingga ke golongan pelabur masih "melihat" Anwar, memberi perhatian kepada beliau, lebih dari itu masih menganggap bahawa Anwar masih "seseorang" yang negara boleh bergantung harap.

Anwar akan berangkat ke Jerman malam ini untuk menerima rawatan, selamat berangkat kita ucapkan, semoga selamat pergi dan kembali. Kembalinya Anwar nanti sudah tentu akan membawa gelombang baru dalam perjuangan rakyat. Perjuangan menegakkan keadilan dan menumbangkan kezaliman tidak akan ternoktah setakat pembebasan Anwar. Alhamdulillah, akhirnya cengkaman parti pemerintah terhadap institusi kehakiman berjaya kita rungkaikan. Sesungguhnya masih ada deretan nama institusi-institusi dan jabatan-jabatan kerajaan yang masih kuat dicengkam dan dibelenggu, ada yang dikasi, antaranya termasuklah PDRM, SPR, KEMAS, Biro Tatanegara, Majlis Keselamatan Negara, JPN dan sebagainya. Atas nama reformasi, kita yang mengaku pejuang keadilan inilah yang wajib merungkai dan membebaskannya. Untuk itu, perjuangan mesti terus.

Menyelusuri sejarah, gegaran keramat kalimah reformasi dan keadilan bangkit dari gemuruh suara rakyat. Maka bila berbicara tentang perjuangan pasca pembebasan Anwar, agenda pertama yang perlu dibahaskan adalah bagaimana untuk menobatkan kembali kuasa rakyat seperti mana yang di"semangat"kan di dalam Perlembagaan Persekutuan. Tentulah sehingga ke tahap ini, Anwar sudah menjadi ikon besar perjuangan yang tiada galang gantinya dalam menyemarak kesedaran tentang kekuasaan rakyat. Selepas ini, jika perjuangan menobatkan kuasa rakyat dapat mencecah garis mentari kemenangan, maka ia harus dilambangkan dengan penobatan Anwar sebagai Perdana Menteri Malaysia!!!

Untuk itu juga, perjuangan akan tetap terus. Jangan sesiapa menyangka bahawa reformasi telah mati pada 2 September 2004 di jujuran anak tangga "Palace of Justice"! Malaysia sedang memerlukan sebuah kerajaan baru... mungkin dalam sedekad ini.

Dari Kuantan ke Padang Serai
Singgah makan di Pekan Lunas
Hancur badan nyawa bercerai
BN tak tumbang saya tak puas

No comments: