Monday, December 27, 2004

Kemudahan awam atau kesusahan awam?

Isu kenaikan bayaran tol Lebuhraya PLUS sebanyak 10% menjelang Januari 2005 ini berjaya menarik perhatian saya, apalagi dalam masa yang sama timbul pula isu penswastaan dispensari hospital-hospital kerajaan. Sebelum ini juga kita banyak dibisingkan dengan kesusahan-kesusahan rakyat akibat masalah penswastaan perkhidmatan bekalan air di negeri-negeri tertentu.

Jalanraya atau lebuhraya, perkhidmatan kesihatan dan perkhidmatan bekalan air adalah sebahagian dari apa yang disebut sebagai kemudahan awam. Syer tanggungjawab parti yang memerintah sepatutnya besar di sini, bahkan adakalanya perlu ke tahap seratus peratus.

Kemudahan atau fasiliti mengikut Kamus Webster ditakrifkan antara lainnya sebagai; menyenangkan untuk dilaksanakan, kebebasan dari kesusahan, satu alat yang mana penyiapan apa-apa kerja pun menjadi lebih mudah.

Maka kemudahan awam tentulah sepatutnya berfungsi sebagai alat untuk 'awam' yakni rakyat menyiapkan apa-apa keperluan mereka secara lebih mudah. Tetapi dalam konteks kemudahan awam yang sedang kita bicarakan ini, apakah ia menjurus ke arah takrif Webster tadi, atau sudah menjadi sebaliknya? Begitu bertentangan dan berlawanan.

Kita ambil satu senario. Katakan anda bekerja nun di selatan tanahair, di Johor Bharu, sedangkan ibubapa anda tinggal nun jauh di uatara tanahair, di Changlun, Kedah. Satu hari dalam bulan Januari 2005, tiba-tiba anda dikejutkan dengan berita bahawa mak anda sedang sakit tenat. Dalam keadaan kritikal begini, apakah anda sempat lagi terkial-kial mencari nombor telefon untuk menempah tiket kapal terbang? Atau sempat lagi melilau-lilau di Stesyen Bas Larkin mencari tiket bas? Atau anda akan terus memecut kereta anda balik ke Changlun, pastilah melalui lebuhraya. Kalau saya pun, tentulah pilihan ketiga itu yang pertama melintas dalam kepala saya. Tetapi bila sampai ke plaza tol yang pertama, baru anda teringat yang wang dalam poket anda cuma ada dalam RM200 sahaja, sedangkan bayaran tol sehala untuk sampai ke kampung anda sahaja sudah mencecah RM100 lebih, belum lagi dikira kos petrolnya yang setahun dua tiga kali naik itu (kalaulah negara kita ini bukan pengeluar petroleum, entah berapa kali pula naiknya), perbelanjaan di kampung nanti belum dikira lagi tu... Tiada gunalah lebuhraya yang cantik itu, tiada gunalah landskap di kiri-kananya yang menarik, bila hari itu mak anda meninggalkan dunia tanpa anda di sisi untuk mengajarnya mengucap buat kali terakhir. Kemudahan awam yang canggih itu telah menyusahkan orang awam seperti anda yang pendapatannya tidaklah setinggi mana.

Kebelakangan ini, pihak parti yang memerintah seakan sudah ketemu satu jawapan yang ampuh untuk mewajarkan segala tindakan menaikkan harga dan caj yang dibuat oleh syarikat-syarikat swasta yang telah diberi konsesi atau kontrak menguruskan kemudahan awam tersebut. Maka diwar-warkanlah, katanya kerajaan telah berbelanja sekian jutaan, sekian billion ringgit, atas nama SUBSIDI untuk rakyat, supaya rakyat tidak berbelanja banyak untuk menggunakan kemudahan-kemudahan awam ini, dalam sesetengah keadaan bila berlaku kenaikan harga, katanya lagi kerajaan hanya mengurangkan sedikit sahaja SUBSIDI, jadi rakyat perlulah berbelanja sedikit lebih untuk menolong kerajaan. Apalagi katanya... oh ya! Kerajaan tidak selamanya mampu memberi SUBSIDI yang terlalu banyak. Berbanggalah pula si Menteri Kesihatan mengumumkan yang kerajaan telah memberi SUBSIDI sebanyak 98% terhadap harga ubat-ubatan di hospital kerajaan. Maka berputiklah kembali rasa kasihan dan simpati rakyat terhadap komitmen dan murah hati parti yang memerintah, maklumlah, kalau tidak SUBSIDI ini, rakyat terbanyak sudah tentu tidak mampu untuk menggunakan lebuhraya, tidak mampu berubat di hospital kerajaan, tidak mampu merasa mengguna air dalam besi, api dalam kaca! Tertanamlah dogma 'bersyukurlah ke hadhrat UMNO dan Barisan Nasional' di hati sanubari setiap rakyat. Kita bayar sedikit sahaja, kalau tidak kerana SUBSIDI parti yang memerintah, tentu kita akan lebih susah! (Saya ketawa ketika menulis frasa ini)

Rakyat hari ini bukan hidup di zaman SUBSIDI beruk! Kita beli barang bercukai, kita beli perkhidmatan bercukai, kita ada tanah bercukai, kita bina rumah pintunya dicukai, kita beli kereta nak berjalan dicukai, kita cari pendapatan dicukai, kita makan di kedai mamak pun bercukai. Untuk apa kita bayar semua cukai ini? Supaya secara timbal baliknya, rakyat akan dapat menikmati hasilnya, antaranya dibangunkan dan disediakanlah kemudahan-kemudahan awam yang terbaik oleh parti yang memerintah, kalau tidak boleh percuma pun, biarlah harga atau cajnya pada kadar yang paling minimum.

Rakyat hari ini bukan hanya ramai yang berpelajaran tinggi, tetapi sudah ramai juga yang pandai berfikir secara kritis, sudah ramai juga yang pandai memandang secara lebih jauh. Kita tuntut bayaran tol yang lebih murah, kita tuntut perkhidmatan kesihatan yang hampir percuma, kita tuntut tarif air dan elektrik yang berpatutan! Bukan kerana kita ini bangsa SUBSIDI, bukan kerana kita terhegeh-hegeh ketagih dan tergilakan SUBSIDI dari parti yang memerintah, ingat! Kita semua adalah pembayar cukai. Lebih dari itu, yang kita tuntut adalah tanggungjawab parti yang memerintah, parti yang katanya punya tradisi membela rakyat, bukan mendera rakyat. SUBSIDI itu sendiri adalah istilah yang salah. Menyedia dan membangunkan kemudahan awam adalah TANGGUNGJAWAB parti yang memerintah! (Maka belanja sekian jutaan, sekian billion ringgit untuk memastikan kos penggunaan kemudahan awam terus murah dan termampu adalah TANGGUNGJAWAB, ulang... TANGGUNGJAWAB, bukan SUBSIDI, sumbernya antara lain adalah dari rakyat juga, kita yang membayar cukai) Sementara penswastaan hanyalah satu pilihan. Dalam keadaan ia diswastakan sekalipun, tidak boleh pada bila-bila masa ia sampai membebankan rakyat, sehinggakan kemudahan awam ini menjadi kemudahan untuk sesetengah orang awam sahaja, sementara sesetengah orang awam lagi melopong, tidak mampu menggunakannya kerana kekangan kewangan.

Saya kira saya ingin meminta jika ada kalangan ahli ekonomi kita yang boleh membuat pengiraan semula terhadap Pendapatan Per Kapita rakyat di negara ini. Semakin hari semakin banyak yang perlu diperuntukkan oleh setiap dari kita untuk menampung perbelanjaan tinggi menggunakan kemudahan awam ini (ini bukan perkhidmatan komersil). Baru kita akan lihat berapakah 'pendapatan benar' rakyat negara ini. Akan ada anak yang tak mampu pulang (kerana kos tolnya) mengajar maknya mengucap di saat nazak, tentulah saya tidak mahu pula menjangka akan ada anak yang terpaksa melihat maknya menderita hingga mati di atas katil kelas tiga kerana tidak mampu menampung biaya ubatnya.

No comments: