Monday, December 13, 2004

Kempen Bebaskan Malaysia: Prolog

Bagi Laksamana Megat Seri Rama, biarlah Johor tidak beraja, asalkan keadilan dapat dibela, akhirnya Sultan dibunuhnya. Walaupun Laksamana yang lebih dikenal dengan gelar Laksamana Bentan ini terkorban jua, tetapi korbannya korbanlah raja, korbannya korbanlah segala kezaliman yang melata, bebaslah Kerajaan Johor Lama.

Sesetengah orang berkata, tanpa UMNO, Melayu entah ke mana, ada UMNO pun Melayu tidak ke mana juga, ramai lagi yang masih merempat di bumi sendiri, kalau sesiapa mahu tahu bagaimana pekatnya nyinyir derita anak Melayu membesar dengan memakan biskut hancur, datanglah bertanya saya.

Sesetengah orang berkata, tanpa Barisan Nasional, Malaysia entah bagaimana, ada Barisan Nasional pun rakyat sudah jadi seperti banduan yang diikat tangan dan ditutup mata, dalam sebuah penjara besar bernama negara.

Begitulah, bagi sesetengah orang, UMNO dan Barisan Nasional ini mempunyai nilai sentimental yang sangat tinggi, tidak kurang juga (sebenarnya kelompok ini lebih ramai) yang menganggap UMNO dan Barisan Nasional ini mempunyai nilai kewangan yang sangat besar, UMNO dan Barisan Nasional yang memberi makan, UMNO dan Barisan Nasional yang memberi kekayaan, maka bersyukurlah mereka ke hadrat UMNO dan Barisan Nasional, tiada selain UMNO dan Barisan Nasional yang memberi mereka makan dan kekayaan.

Tetapi harus diingat bahawa bagi Laksamana Bentan, Sultan Mahmud itu adalah tuannya, segala titah dijunjung, segala salah dikulum. Pangkat, darjat, kemuliaan, harta dan kekayaan semuanya adalah pemberian, kurniaan serta perkenan Sultan. Akhirnya Sultan yang didewa-dewakan ini juga yang disanggahnya, mengapa? Kerana dia merasa sudah sampai masanya dia membebaskan diri dari ketaatan membabi-buta warisan Tun Tuah, Sultan telah berlaku zalim!

Ayuh rakyat Malaysia! Marilah kita bersama-sama membebaskan negara ini dari segala macam sampah dan kekotoran. Alhamdulillah, perjuangan pendek kita selama enam tahun ini telah berjaya membebaskan seorang manusia bernama Anwar Ibrahim dari segala bentuk tuduhan, perbicaraan dan penghukuman yang salah. Anwar sudah menjadi manusia bebas sekarang. Sekurang-kurangnya kita telah berjaya rungkaikan (walaupun mungkin sedikit) cengkaman UMNO dan Barisan Nasional, parti yang memerintah terhadap institusi kehakiman.

Tetapi bila namanya perjuangan, ia tidak akan sependek ini. Banyak lagi yang perlu kita bebaskan. Tahanan tiada hak untuk membela diri bila Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) digunakan, secebis pun tiada ruang untuk mereka berbicara. Mahasiswa semakin bertukar menjadi mesin pintar tanpa idealisme kerana kongkongan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU). Suara kebenaran dari kalangan wartawan dan penulis cuba dibisukan dengan Akta Penerbitan dan Mesin Cetak serta Akta Hasutan. Kebebasan rakyat untuk melaksanakan hak asasi mereka, berhimpun bagi menyuarakan pendapat disekat menggunakan Seksyen 27 Akta Polis. Menghebahkan kebejatan pemimpin yang memerintah adalah jenayah dengan menggunakan Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Sementara itu, rasuah di kalangan pemimpin UMNO dan Barisan Nasional, parti yang memerintah tidak boleh diseret ke mahkamah, alasannya ia adalah hal dalaman parti sahaja. Badan Pencegah Rasuah (BPR) akhirnya berfungsi tidak lebih hanya sebagai sebuah agensi perhubungan awam yang menganjurkan promosi-promosi dan kempen-kempen anti rasuah untuk kalangan pelajar sekolah. Memalukan! Pelbagai lagi agensi dan instrumen kerajaan seperti SPR dan PDRM, selama berpuluh tahun, profesionalisme mereka telah diperlekeh dan dikembirikan.

Tentulah kita tidak boleh membiarkan ini semua, anak muda sedang dan akan mencipta sejarah. Jangan mudah terbuai dengan dendangan perpaduan saban minggu di TV1 itu, serakah dan jenayah kemanusiaan mereka tetap menjadi sesuatu yang sangat salah. Malaysia perlu dibebaskan. Malaysia perlu dibebaskan dari sebarang unsur yang memungkinkan eksploitasi parti yang memerintah dalam menyekat kemunculan suara-suara kedua yang kritis, juga eksploitasi parti yang memerintah dalam mempertahankan kekuasaan dengan cara yang salah.

Biarlah Malaysia tidak berUMNO, tidak berBarisan Nasional, asalkan negara yang semakin bertukar menjadi penjara ini kembali menjadi tanah tumpah darah rakyat yang bebas, asalkan kepimpinan negara kembali menjadi ketentuan rakyat tanpa disogok dengan rasa ketakutan melalui pelbagai undang-undang yang sengaja diadakan untuk disalah guna. Tidak ada lagi manusia semacam Anwar Ibrahim yang akan menjadi mangsa. Kezaliman perlu dibunuh dan rantai yang membelenggu keadilan perlu dirungkaikan segera.

Akhirnya mangkatlah Sultan Mahmud yang zalim itu ketika di atas julang. 2008 yang bakal tiba juga akan kita gunakan untuk memakamkan UMNO dan Barisan Nasional ketika mereka sedang merasa selesa di atas julang kekuasaan mereka, bebaslah semula Malaysia negara tercinta.

No comments: