Monday, December 06, 2004

Kata dua Khairy pada Nik Aziz, saya akan jadi juru ketawa

Kepada Khairy Jamaluddin, saya teringin mahu menyanyi serangkap lagu Wings ini untuk beliau,

Cuba kita renungkan
antara kita dan dia
siapa yang lebih berkuasa
hancur kemanusiaan, demi kewangan

Hampir tersedak saya ketawa bila membaca kenyataan Khairy yang memberi kata dua pada YAB Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, seperti yang dilaporkan Utusan Malaysia hari ini. Khairy seperti dilaporkan memberi kata dua pada Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, supaya menarik balik kenyataannya menuduh Barisan Nasional (BN) menggunakan wang untuk memenangi pilihanraya umum yang lalu, atau menghadapi tindakan undang-undang.

Pemuda UMNO mahu buat laporan polis terhadap Nik Aziz? Nasihat saya buat Khairy, lupakanlah niat itu, nantikan, dah elok-elok hanya terlondeh, kan telanjang terus! Bolehkah Khairy terus mempertahankan kenyataannya bahawa "ini adalah satu kenyataan berbentuk fitnah"? Kalau Khairy ada keberanian, kita boleh bertemu, saya boleh bercerita bahawa seorang pemuda UMNO telah datang menemui saya ketika saya bertanding dalam Pilihanraya Umum yang lalu, sebagai mewakili calon BN yang saya tentang, menawarkan saya sejumlah wang, dengan tujuan mahu saya menarik diri dari pilihanraya. Pemuda UMNO ini terus mengikuti saya selama tiga hari pertama kempen pilihanraya, dan kata-kata terakhirnya kepada saya berbunyi begini, "Zukri, you just tell me, how much you want," macam mana Khairy? BN nampaknya mempunyai terlalu banyak duit untuk membeli saya sebagai calon, apa sangatlah nilai seratus-dua ringgit untuk membeli undi rakyat! Khairy mahu memberi kata dua kepada saya juga? Saya persila dan alu-alukan, nanti saya boleh perkenalkan siapakah Pemuda UMNO tersebut pada Khairy, kalau tiada kesempatan untuk saya menemukannya dengan Khairy, saya boleh memberi nama dan nombor telefon bimbitnya sekali, BERSEDIA?

Khairy juga antara lain mendakwa, bahawa tuduhan Nik Aziz itu adalah satu tuduhan yang boleh menjejaskan imej dan kredibiliti UMNO. Bagi saya, Nik Aziz cuma bercerita apa yang sudah jelas terpampang di depan mata. Melihat seorang yang gila, kita tidak perlu menunggu seseorang menyebut, "eh... dia gilalah" baru semua orang tahu yang dia gila, dalam diam pun semua orang sudah tahu yang dia gila. Lagipun kalau mahu diikut turutan nama, tentulah nama-nama seperti Datuk Seri Adnan Yaakob, Datuk Seri Abdul Kadir Sheikh Fadzir, Tan Sri Muhammad Muhd Taib dan beberapa nama lagi akan berada di tingkat yang lebih atas lagi dari Nik Aziz. Kenapa Khairy tidak memberi kata dua kepada mereka ini semua? Mereka terlebih dahulu secara terbuka mengakui atau "menuduh?" bahawa UMNO ini adalah parti penuh rasuah, bergelumang dengan politik wang, tidakkah ini juga menjejaskan imej dan kredibiliti UMNO? Opsss! Apa imej UMNO sebenarnya? Oh ya, saya teringat kata-kata Dr. Nungsari (bekas Ahli Parlimen Balik Pulau), "Jangan nanti UMNO dikenal sebagai parti kenduri-kendara, parti mesyuarat agung setahun sekali, dalam UMNO tidak boleh terlalu cerdik!"

Cuba menafikan tuduhan Nik Aziz, Khairy cuba menimbulkan persoalan kononnya takkanlah 65 peratus pengundi Malaysia (yang mengundi UMNO dan BN) mengundi disebabkan duit. Baiklah, saya cuba mengiyakannya, tetapi kalau saya katakan 30 peratus pengundi tersebut mengundi disebabkan duit, bolehkah Khairy terima? Dan jika jika tidak kerana rasuah ini, UMNO dan BN hanya mendapat 35 peratus undi sahaja, PERATUS YANG KALAH!

Cukuplah, sama Nik Aziz atau sesiapa pun yang pernah mendakwa dan menuduh UMNO dan BN merasuah pengundi sama ada dalam Pilihanraya Umum atau pemilihan dalaman parti mereka sendiri, bukanlah dengan niat untuk menghina sesiapa yang menyokong dan memilih UMNO serta BN atau pemimpin-pemimpin di dalamnya, cuma untuk menegur dan berpesan kepada UMNO dan BN, supaya jangan lagi menghina darjat akal rakyat dan ahlinya dengan sogokan-sogokan wang yang melata.

No comments: