Friday, October 22, 2004

Menjadi pemimpin bukanlah soal keupayaan, ia soal kebertanggungjawaban

"Being a leader is not about ability, its about responsibility." Ini adalah kata-kata yang baru saya peroleh dan saya terjemahkan seperti tajuk di atas. Mengulang sebutnya buat saya tertawa kecil, kerana bila melihat di sekitar kepimpinan politik negara kita, itulah sebenarnya yang sedang berlaku, maksudnya hari ini pemimpin politik kebanyakannya lebih cenderung menunjuk-menunjuk dan memperlihatkan keupayaan mereka, bukan secara jujur melaksanakan tanggungjawab yang merupakan satu amanah.

Kadang-kadang sepertinya rakyat kabur atau sengaja dikaburkan tentang merit apakah yang perlu digunakan untuk mengagungkan seorang pemimpin. Maka kelihatannya ramai rakyat yang teruja dengan keupayaan sesetengah pemimpin melahir dan mengupas gagasan-gagasan yang nampak hebat. Keupayaan menterjemah falsafah-falsafah Socrates, Aristotle, Plato, Ibn Khaldun, Confucius, Sun Tzu dan pelbagai lagi, bahkan ke nama dan sistem seperti Machivelly dan Prussian, lebih mengarut lagi bila menggunakan dongeng Rama dan Sita, semuanya, kononnya sebagai cubaan asimilasi ke dalam landskap politik negara.

Akhirnya apa yang sampai kepada rakyat? Sebaris pun belum tentu mereka faham, habis-habis mulut ternganga, mata tak berkelip dan kepala terhangguk. Habis ucapan, tepukan bergemuruh, si pemimpin politik kembang tak sudah-sudah, bangga dan mendada. Gamaknya ada hati rakyat yang berbisik, "Hebat sungguh bahasa pemimpin ini memperkatakan tentang gagasan mereka, sampai susah aku nak faham."

Tetapi bila pulang masih ada kalangan rakyat yang melihat pokok hari dan mendengar ramalan cuaca, kalaupun ada ribut-ribut sedikit, terpaksa juga turun kelaut, takut esok nasi tak berlauk, anak pun asyik merengek minta ganti kasut sekolah yang sudah semakin buruk, sedangkan si pemimpin politik tadi pulang bersandar puas di kerusi empuk bersalut kulit dalam kereta Mercedes S320! Mana tanggungjawab mereka yang selalu berbicara tentang pengagihan kekayaan?

Ada pemimpin politik yang hadir dengan gagasan Hadharinya, Madaninya, Islam Tulennya, yang mahu kelihatan lebih antarabangsa pula mengusulkan konsep-konsep seperti Dasar Pandang Ke Timur, "Just World," Kebangkitan Asia dan pelbagai lagi.

Setebal manapun gagasan-gagasan ini kalau dibukukan, ia tetap menjadi helaian-helaian kertas yang tiada maknanya, jika seorang anak gadis semuda 17 tahun sudah terpaksa menjadi ibu kepada "anak haram"nya kerana nasib malangnya dirogol oleh empat lelaki sekaligus, malapetaka ini berlaku nun di negeri yang dikatakan kubu kuat dan tempat asal Umno, negeri Johor Darul Ta'zim.

Berbicara dengan anak gadis ini kadang-kadang hampir membuatkan saya menitis air mata, walaupun dia sebaliknya, sentiasa cuba kelihatan gembira, tetapi saya kenal, itu gembira yang tiada rasa.

Kes Noritta Samsuddin pula selama-lamanya akan dikenang sebagai penampar maruah dan kehormatan orang Melayu Malaysia secara keseluruhannya, sehingga kini sakitnya tidak kebah-kebah lagi.

Atau apakah pemimpin-pemimpin politik adalah orang yang tidak merasa sakit, tercalar atau sedih, yang memungkinkan mereka mencari walaupun sedikit ruang untuk menyalurkan rasa kebertanggungjawaban mereka?

Mahathir Mohamed akan dikenang sebagai pemimpin politik yang takjub dengan monumen, gagasannya adalah monumen, dan beliau mahu diingat kerana monumen-monumen ini, lihatlah Menara Berkembar Petronas yang tertinggi di dunia, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Kompleks Kerajaan Persekutuan Putrajaya dan pelbagai lagi deretan projek mega dan semi mega yang terdiri di zamannya, malas sudah mahu mengomel tentang apa yang negara terpaksa korbankan untuk memenuhi ketakjuban seorang Perdana Menteri ini.

Cuma bila beliau bersara, sedikit demi sedikit masalah mula muncul, heboh diperkatakan tentang projek MRR2 yang retak, Lebuhraya Utara Selatan yang tidak selamat dek tanah runtuh dan hospital (tempat merawat orang sakit tu) dihinggapi penyakit kulat di Johor.

Semua ini adalah antara projek mega dan mewah zaman Mahathir, hari ini Samy Vellu (anggota kabinet zaman Mahathir juga) telah dituntut kebertanggungjawaban beliau terhadap masalah-masalah yang timbul itu.

Kemudian timbul pula isu deretan projek sekolah (sudah tentulah melibatkan kontraktor kelas A), dari utara sampai ke selatan semenanjung, ada yang sudah berbulan siap tetapi tidak boleh digunakan kerana tiada CF, projek-projek ini juga sudah tentulah bermula pada zaman Mahathir dulu, hari ini Hishamuddin Tun Hussein telah dituntut kebertanggungjawaban beliau.

Agaknya bila kita boleh melihat Mahathir sendiri dituntut kebertanggungjawabannya, bila timbul apa-apa masalah yang bersusur-galur ketika zaman beliau menjadi Perdana Menteri, Eric Chia mungkin orang terbaik yang boleh mengulas tentang isu ini!

Keupayaan adalah berteori dan berkonsep, sedangkan tanggungjawab adalah tindakan dan perlaksanaan.

Teringat ketika kecil saya suka mendengar rancangan radio "Nida ul Islam", ia selalu bermula dengan terjemahan ini, "Siapakah yang lebih baik perkataannya, dari orang yang menyeru ke jalan agama Allah, dan yang berkata sesungguhnya aku beriman kepada Allah" (maaf, saya lupa apakah ia terjemahan al-Quran ataupun hadith).

Maka tidak berguna untuk kita hanya berdiri dan memukau rakyat dengan kelunakan serta keindahan kata-kata kita, lebih penting pergilah kepada rakyat, bersamalah mereka, mereka sedang mendambakan kebertanggungjawaban kita!

No comments: