Wednesday, January 26, 2005

Kempen Bebaskan Malaysia: Mengubah Kediktatoran Sistem

Kalau kita rujuk mana-mana buku sekalipun berkait dengan fakta sistem pemerintahan di Malaysia, maka yang akan kita jumpa adalah satu istilah yang sangat klishe bunyinya, "demokrasi berparlimen," dan nampaknya Umno serta Barisan Nasional yang memerintah betul-betul mengambil istilah ini menggunakan sisi definisi harafiyahnya.

"Demokrasi berparlimen," jika negara demokrasi diibaratkan seperti sebuah rumah maka parlimen bolehlah kita andaikan sebagai ruang tamunya, ruang yang terbuka dan mampu digapai oleh sesiapa sahaja yang mahu bertamu. Maka jika ada sesiapa yang datang bertamu dan membuat penilaian tentang kedemokrasian negara kita hanya berdasarkan kepada pandangan di "ruang tamu" ini, sudah tentu mereka akan menyokong seratus peratus dakwaan parti pemerintah Umno dan Barisan Nasional bahawa Malaysia sememangnya, tanpa sebarang keraguan adalah sebuah negara demokrasi.

Padahal di sebalik itu, bila berbicara dengan komuniti bukan politik, ahli perniagaan misalnya, berbicara pula soal persaingan, kata mereka hari ini kita boleh bersaing apa sahaja, kita boleh bertanding apa sahaja, kecuali jawatan Presiden Umno!

Ada sesiapa yang tersenyum? Hakikatnya ia jelas berlaku. Malangnya Ku Li, mungkin sampai akhir hayatlah beliau menjadi gurkha Umno, sebab apa? Dosanya cuma satu, melawan kediktatoran sistem Umno, iaitu mencabar kerusi Presidennya. Hari ini kediktatoran sistem ini mula hidup dan menjalar, jawatan Timbalan Presiden Umno juga tidak boleh ditandingi. Tunggulah sampai semua jawatan dalam Umno nanti dilantik belaka, alasannya... biasalah, menjaga keharmonian parti, dengan bangga pula mendakwa itulah lambang permuafakatan dan kekukuhan parti, pada masa yang sama demokrasi sedang mati.

Bayangkan, Presiden Umno adalah juga Perdana Menteri, adalah juga Menteri Keselamatan Dalam Negeri, adalah juga Menteri Kewangan. Ahli-ahli Umno yang sentiasa tunduk, patuh dan tidak melawan presidennya ini tentulah juga akan tidak mempersoalkan belanjawan negara walaupun satu hari ia mungkin menjadi sangat senget dan kelakar, kerana ia di bawah seliaan orang yang sama. Ahli-ahli Umno ini juga tentulah tidak akan mempersoalkan kezaliman polis walau sezalim mana, kerana ia di bawah kekuasaan orang yang sama. Surat-surat khabar "berlesen" yang sepatutnya terbit sebagai pelapor berita seantero negara, akhirnya hanya mampu berfungsi sebagai pelapor cerita, cerita tentang pemimpin atasan Umno dan Barisan Nasional yang kononnya amat bijak, amat baik, amat berjasa dan amat berjuang untuk rakyat (serta segala jenis amat lagi), tetapi kenapa pula Profesor Jomo Sundram yang bukan pemimpin Umno itu yang dilantik sebagai Penolong Setiausaha Agung PBB? Kenapa tiada orang mencadangkan kepada TIME Asia supaya ada kalangan pemimpin Umno dan Barisan Nasional dicalonkan sebagai Asia Heroes seperti Anwar Ibrahim (yang dipecat dari Umno)? Kenapa surat-surat khabar kita menjadi begini, kenapa tidak dicetak sahaja dibawahnya "diterbitkan oleh Sekretariat Ibu Pejabat Umno" atau "Sekretariat Ibu Pejabat Barisan Nasional"? Jawapannya mudah, kerana "lesen" itu juga mengikut kata putus orang yang sama.

Ini belum ditambah dengan Timbalan Presiden Umno, yang juga Timbalan Perdana Menteri, yang juga Menteri Pertahanan, yang menguasai bala tentera negara. Besarnya kuasa mereka, sehingga jika digabungkan kedua-duanya ini, mereka berdua sahaja punya keupayaan untuk merampas kuasa dengan begitu mudah dan tanpa halangan, maklumlah, secara konsensusnya jawatan mereka berdua tidak boleh dicabar! Kritikan oleh juak-juak mereka sendiri dalam Parlimen? Itu biasa, seperti yang saya tulis tadi, sekadar penghias "ruang tamu."

Kalau begitu, kuasa apa lagi yang ditinggal untuk rakyat? Yang sepatutnya menjadi golongan paling berkuasa dalam negara bergelar demokrasi! Pilihanraya lima tahun sekali? Mereka kempen rumah ke rumah, kita kempen rumah ke rumah, mereka berceramah kelompok, kita berceramah kelompok, mereka berceramah umum, kita berceramah umum, mereka kempen melalui surat khabar, KITA TAK BOLEH!!! Mereka berkempen dalam televisyen dan radio, KITA TAK BOLEH!!! (Belum lagi mahu bercerita tentang keraguan perjalanan pilihanraya itu sendiri, malas dahhh). Media cetak dan elektronik ini menjadi saluran kempen mereka bukan untuk sepuluh hari, tetapi lima tahun! Seribu lapan ratus dua puluh lima hari! Bila agaknya kita akan punya peluang untuk menang? Logiknya langsung tidak mungkin, melainkan jika ada keajaiban berlaku. Ingat Suruhanjaya Pilihanraya di bawah pentadbiran Jabatan Perdana Menteri, bosnya orang yang sama juga.

Natijahnya dari perkembangan ini, dalam jangka masa panjang atau sederhana, negara kita sedang menuju ke arah kediktatoran total. Demokrasi semakin hari semakin berdebu, tercari-cari juga di mana lagi boleh nampak. Kebebasan sebagai intipati demokrasi kini tinggal sebagai catatan dalam pemasyhuran kemerdekaan oleh Almarhum Tunku, salinannya mungkin kita boleh jumpa dalam buku-buku tawarikh lama yang sudah tentu bukan teks wajib untuk anak-anak atau adik-adik kita yang sedang bersekolah.

Banyaknya kuasa-kuasa strategik negara yang berpusat pada orang yang sama. Siapakah yang berani menjawab jika saya bertanya adakah ini demokratik? Pemusatan kuasa adalah sistem negara komunis dan ia adalah satu contoh kediktatoran, malangnya di Malaysia ia sedang berlaku dalam kerangka demokrasi.

Bahayanya kediktatoran sistem dalaman Umno ini adalah kerana ia parti yang memerintah. Dominasinya dalam spektrum pemerintahan negara memberi impak, kesan dan pengaruh yang bukan sedikit terhadap institusi kerajaan secara keseluruhannya. Asimilasi mudah berlaku dan teladan buruk mudah membiak. Kediktatoran sistem dalaman Umno boleh mencipta suasana "bossy" dan autokratik dalam institusi-institusi kerajaan ini. Umno dan Barisan Nasional yang memerintahkan bagai bapa, sedangkan institusi kerajaan yang ditadbirnya seperti anak. Kalau dah bapanya borek, anaknya tentu rintik.

Jangan tunggu hingga ada ahli keluarga kita yang mati dalam lokap polis, dan tiada seorang pun YB-YB Umno dan Barisan Nasional yang berani memperjuangkan nasib kita, kerana bos polis itu, seperti yang saya kata, orang yang sama, baru mahu datang mengadu kepada orang-orang seperti saya. Kalau saya, saya akan berkata PADAN MUKA!

Cubalah sedikit berani untuk mencabar... berani untuk mengubah.

No comments: