Saturday, April 02, 2005

Masalah Sistem Penjagaan Kesihatan Adalah Ideologikal bukan Fiskal

Sistem penjagaan kesihatan di Malaysia tidak menghadapi kegagalan fiskal, itulah pendirian saya yang jelas. Berdasarkan laporan-laporan terkebelakang, kerajaan kita berbelanja pada peratus KNK yang relatifnya kecil untuk hal-hal penjagaan kesihatan. Nyata yang perbelanjaan penjagaan kesihatan tidak pernah mengganggu belanjawan untuk program-program kerajaan yang lain.

Kenapa pihak kerajaan secara berterusan cuba meyakinkan rakyat bahawa sistem penjagaan kesihatan kita tidak mampu lagi bertahan dengan subsidi kerajaan dan seperti membayangkan yang penswastaan akan menyelamatkannya dari ketidaktahanan ini. Kelihatannya kebanyakan alasan yang diberi lebih kepada ideologikal, bukan fiskal, dan cuba membenarkan dongengan bahawa semakin menggalakkan penswastaan sistem kesihatan, akan mengawal kos dan perbelanjaan.

Kita percaya yang kerajaan secara berterusan mempromosi pembiayaan persendirian dan perkhidmatan diswastakan untuk sistem penjagaan kesihatan kita, menolak semua bukti dan hujah yang bertentangan kerana kepercayaan ideologi kembarnya. Pertama kerajaan tidak boleh dibebankan dengan keperluan rakyat. Kedua, keperluan rakyat sepatutnya adalah perbelanjaan yang boleh dieksploitasi oleh “orang-orang” di sekeliling kerajaan untuk berniaga.

Kita mungkin punya cukai pendapatan persendirian yang tidak begitu tinggi, tetapi kerajaan kita sudah mencukaikan kita dua kali untuk perbelanjaan kesihatan – satu menerusi cukai pendapatan dan kedua menerusi premium Skim Insuran Kesihatan Kebangsaan yang bakal dilancarkan dua tahun lagi. Jika kerajaan mengguna-pakai sesetengan laporan mengenai cadangan pemotongan penjagaan kesihatan, mereka akan memperkenalkan cukai ketiga bila penswastaan ini dilaksanakan. Ini tidak termasuk caruman Perkeso yang sudah sedia ada.

Bagaimana ini mahu diterjemahkan sebagai aspirasi Kerajaan Membela Rakyat? Dua atau tiga cukai untuk penjagaan kesihatan sukar untuk ditakrifkan sebagai Membela Rakyat! Soalan sebenar yang perlu ditanya adalah – Apa sebenarnya yang punya ketidaktahanan, perbelanjaan penjagaan kesihatan atau perniagaan orang-orang tertentu (sehingga terpaksa berniaga dengan keperluan rakyat yang sah terjamin)?

Kepercayaan Kerajaan Malaysia kepada penswastaan berbanding dengan milik kerajaan bukan sahaja terhad kepada perkhidmatan penjagaan kesihatan, tetapi juga pembiayaan penjagaan kesihatan. Inilah sebab mengapa kerajaan terus-menerus mencari jalan memindahkan perbelanjaan penjagaan kesihatan dari belanjawan negara kepada rakyat secara individu, sama ada melalui cadangan pengenalan SIKK, atau mungkin melalui penswastaan bahagian dispensari. Walaupun nama hospital belum ditukar kepada Hospital Swasta, faktanya, mengenakan sekian-sekian caj kepada pesakit adalah satu bentuk penswastaan.

No comments: