Sunday, February 20, 2005

Mencari Keaslian Kekirian Anwar

Apa itu kiri? Seringkali ia disalah rujuk sebagai komunis atau sosialis, memang penganut faham komunis dan sosialis sering ke depan mengaku sebagai kiri, tetapi menjadi kiri tidak semestinya pula wajib menjadi komunis atau sosialis! Kiri bagi saya adalah faham politik berjiwa remaja; sentiasa segar, berdarah panas, radikal, progresif dan marhaenis sifatnya, seringkali pula ia (yakni gerakan politik kiri ini) didalangi oleh intelektual-intelektual muda yang berjiwa besar, yang tidak kemaruk dengan nama besar!

Dalam satu pertemuan tertutup, Saudara Anwar menegaskan yang beliau memang dari dulu acapkali tercenderung ke arah pemikiran kiri. Mungkin ada yang tersenyum sinis. Ya, siapa yang tidak kenal dengan Anwar Ibrahim, tumbesaran politiknya berlaku di dalam Umno, di dalam Barisan Nasional, yang sudah tersohor sebagai sebuah gerakan politik yang sangat kanan, sangat feudalis, sangat elitis dan sangat kapitalis sifatnya. Bahkan keterunaan politik Anwar pecah dek Umno! Bagaimana seorang yang mengaku kiri boleh bertahan begitu lama, lebih kurang enam belas tahun dalam Umno dan Barisan Nasional yang bersifat seperti ini?

Lojik jika ada dari kalangan kita yang agak skeptikal. Tetapi nanti dulu! Mari kita buka buku sejarah (sekali lagi tentulah buku sejarah ini bukan teks wajib di sekolah-sekolah di negara kita). Jika kita belek buku-buku ini, tentu kita akan jumpa nama-nama seperti Aziz Ishak dan Kampo Radjo. Mereka ini asalnya juga adalah pemimpin kanan Umno dan Barisan Nasional/Perikatan, yang kemudiannya terjun ke kancah perjuangan rakyat, gerakan politik kiri. Mereka berjaya membuktikan keaslian kekirian mereka, bertahan dan berjaya menyanggah segala suara-suara sinikal tentang ketulenan perjuangan mereka. Kalau mereka boleh, Anwar juga tentu boleh. Kalau mereka punya upaya untuk bertahan, Anwar juga tentu punya upaya yang sama. Tinggal lagi kekirian mereka ini telah terbukti asli, sementara Anwar masih perlu melalui jalan yang panjang.

Namun yang sinikal tetap sinikal. Bagi mereka, Aziz Ishak dan Kampo Radjo bukan Anwar dan Anwar bukan mereka. Anwar adalah anak didik Mahathir, tindakan politik Anwar, seperti juga Mahathir (dulu-dulu) sukar dibaca. Seterusnya bagi mereka, Anwar menganut fahaman yang sama dengan Mahathir, politik ini adalah permainan yang mana langkah seterusnya adalah serba mungkin.

Jadi bagaimana cara mahu menelah ketelusan Anwar? Bagaimana Syed Husin Ali boleh "bertuankan" Anwar? Apakah Pak Habib ini telah bertukar menjadi Marhaenis Machivellian? Tidak mungkin! Berpuluh tahun sudah Syed Husin membuktikan komitmennya, ketahanannya, mengharungi getir perjuangan, kem tahanan sudah menjadi rumah keduanya, Syed Husin sudah sah kiri asli! Kata orang Anwar ini hebat, beliau punya cukup karisma, tetapi karisma tidak ke mana juga bila datang soal perjuangan (karisma Musa Hitam dan Mahathir sendiri tidak kurang berbanding Anwar - jika mahu cakap soal karisma), kerana perjuangan adalah madah prinsip, bukan madah retorik.

Keyakinan saya terhadap keaslian kekirian Anwar berasaskan bahawa Anwar tidak akan berani bertentang mata dengan anak-anak muda dalam Keadilan, seperti saya ini, jika beliau belot dari perjuangan. Dan saya tahu, Anwar memang tidak suka untuk berada dalam keadaan begini, keadan "tidak berani."

Tuai padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Gapai kami bersentuh telapak
Esok jangan ubah haluan

No comments: